19/5/10

WebQuest

Introducció:

Internet i les noves tecnologies de la informació i la comunicació son ja el present dels nostres alumnes. Internet és una eina poderosíssima al nostre abast, tant com a lloc de trobada virtual, com a medi de comunicació o com a font d’informació inversa. Tot hi així, internet com a recurs pedagògic té alguns inconvenients derivats de la dificultat per a trobar la informació desitjada .

És tan gran el cúmul d’informació que podem trobar a internet, que en molts casos podem tenir dificultats per trobar allò que realment ens interessa o inclús podem tenir dificultats a l’hora de diferenciar la “bona” de la “mala” informació, és a dir, com diferenciar la informació de qualitat de la acientífica o poc fiable.

Els infants, sovint es troben amb dificultats relacionades amb aquets dos problemes. Així que com a resposta a aquesta situació, apareixen les “WebQuest”.

Les WebQuest són activitats d’ensenyança-aprenentage basades en internet. Una de les activitats més corrents efectuades pels alumnes a internet es la cerca d’informació, sovint amb ajuda de motors de cerca com el Google, Alta vista, Yahoo. Tot hi així, aquestes investigacions són activitats difícils que prenen molt de temps i que poden resultar frustrants si els objectius no son reflectits clarament i explicats al principi.


Les WebQuest

Una WebQuest és un tipus d’activitat didàctica que consisteix en una investigació guiada, amb recursos principalment procedents d’internet, que promou la utilització d’habilitats cognitives superiors, el treball cooperatiu i l’autonomia dels alumnes e inclou una avaluació autèntica. Les WebQuest són utilitzades com a recursos didàctics pels professors, ja que permeten el desenvolupament d’habilitats d’ús de la informació i desenvolupament de competències relacionades en la societat de la informació.

Aquesta, es construeix a partir d’una feina atractiva que provoca processos de pensament superior. Es tracta de fer alguna cosa amb la informació. El pensament pot ser creatiu, crític o implicar la resolució de problemes, enunciar judicis, enunciació d’hipòtesis o judicis, anàlisis o síntesis. La feina ha de consistir en alguna cosa més que en contestar simples preguntes o reproduir lo que hi ha a la pantalla. Per a resultar una bona activitat, haurà de correspondre en alguna cosa que en la vida normal du a terme l’adult fora de l’escola.


Estructura d'una WebQuest:


Una WebQuest té la següent estructura:

• Introducció: Va dirigida a proporcionar als alumnes la informació bàsica sobre l’activitat i a orientar-los sobre el que s’espera i es suscita mitjançant una presentació atractiva.
Feina: Pot ser molt diversa i variada:
  • Resoldre un problema o misteri
  • Formular o defendre una postura
  • Dissenyar un producte
  • Dur a terme un resum
  • Analitzar una realitat complexa
  • Etc.

• Procés: Inclourà una seqüència ordenada de passos que ajudarà a entendre “que s’ha de fer” i en quin ordre.
• Recursos: Transmetrà els elements o materials, ja siguin “online” o “offline”, que seran necessaris per a dur a terme l’activitat .
• Avaluació: Aquest punt parlarà i s’explicarà la forma en que l’alumne serà avaluat de la forma més concreta i concisa possible.
• Conclusió: Estarà constituït per unes frases en forma d’objectius aconseguits durant la realització del WebQuest i inclourà vincles alternatius a altres pàgines d’interès.
• Autors i Referències: Inclourà escrites les fonts d’obtenció d’informació, ja sigui de música, imatges o text.


Tipus de WebQuest

Podem diferenciar entre tres tipus de WebQuest:

1. Curta durada:
• Objectiu: La meta educativa d’un WebQuest a curt termini és l’adquisició e integració del coneixement d’un determinat contingut d’una o diferents matèries.
• Duració: Està dissenyat per a dur-se a terme entre un i tres períodes de classe.

2. Llarga durada:
• Objectiu: Extensió i processament del coneixement (deducció, inducció, classificació, abstracció, etc.)
• Duració: Entre una setmana i un mes de classe.

3. MiniQuest:
• Consisteix en una versió reduïda de les WebQuest, en les que només és consideren tres passos; Escenari, Feina i Producte. Poden ser construïdes per docents experimentats en l’ús d’internet en 3 o 4 hores i els alumnes la poden realitzar completament en el transcurs d’una o dos classes.

Molts professionals estudien els beneficis per als infants de l’ús dels WebQuest, ja que estudis demostren que l’ús d’aquesta activitat fomenta l’aprenentatge significatiu (pensament crític) i així serveix per a superar el “copiar/pegar”.


Enllaços interessants:

Exemple de WebQuest
Directoris de WebQuest
Entrevista a Bernie Dodge (creador de les WebQuest)
Eines per a crear WebQuest

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada